Για περισσότερο από μια δεκαετία, η Ferrari έχει εγκαταλείψει το χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων, επιλέγοντας την ακρίβεια και την ταχύτητα του διπλού συμπλέκτη. Ενώ το 2012 California ήταν η τελευταία φορά που είδαμε το εμβληματικό "H-pattern" σε ένα νέο μοντέλο της, οι λάτρεις της καθαρής οδηγικής εμπειρίας αρνούνται να το βάλουν κάτω. Η απάντηση της Ferrari, όμως, είναι αφοπλιστική και... πολύ ιταλική: "Θέλεις χειροκίνητο; Αγόρασε μεταχειρισμένη!"
Το Απόλυτο δίλημμα: Επιδόσεις vs Καθαρή οδήγηση
Ο λόγος που η Ferrari εγκατέλειψε το χειροκίνητο κιβώτιο μετά το 2012 δεν ήταν μόνο η χαμηλή ζήτηση (μόνο δύο ή τρία California cabrio πωλήθηκαν με λεβιέ). Όπως εξήγησε το 2016 ο πρώην τεχνικός διευθυντής Michael Leiters, κανένα χειροκίνητο κιβώτιο δεν μπορεί να ξεπεράσει ένα αυτόματο διπλού συμπλέκτη σε επιδόσεις. Κι όμως, η φωνή των enthusiasts παραμένει ισχυρή. Σε ερώτηση για το ενδεχόμενο επιστροφής του χειροκίνητου, ο εμπορικός Διευθυντής της Ferrari, Enrico Galliera, ήταν αφοπλιστικά σαφής: "Το έχουμε ήδη, σε πολλά από τα κλασικά μας αυτοκίνητα". Η συμβουλή του σε όποιον θέλει να «κωπηλατήσει» μόνος του τις ταχύτητες; "Αγοράστε και αναπαλαιώστε τα φανταστικά μας κλασικά".
Υπάρχει ελπίδα; Το σενάριο της Icona έκδοσης
Παρόλα αυτά, δεν έχουν χαθεί όλες οι ελπίδες για τους αθεράπευτα ρομαντικούς. Η Ferrari δεν έχει αποκλείσει εντελώς την πιθανότητα αναβίωσης του χειροκίνητου για ένα πολύ περιορισμένο κοινό. Νωρίτερα φέτος, ο επικεφαλής ανάπτυξης προϊόντων, Gianmaria Fulgenzi, άφησε ένα «παράθυρο» ανοιχτό: ένα setup με τρία πεντάλ θα μπορούσε να έχει νόημα για ένα υψηλής τεχνολογίας μοντέλο της σειράς Icona. Μιλάμε για την ίδια σειρά που περιλαμβάνει τις αυτόματες Monza SP1/SP2 και Daytona SP3, μοντέλα εκατομμυρίων ευρώ. Αν και τα χειροκίνητα έχουν σχεδόν εξαφανιστεί από τα high-end σπορ αυτοκίνητα, η Porsche έχει απολαύσει τεράστια επιτυχία με ειδικές εκδόσεις της 911 που διαθέτουν συμπλέκτη. Η Ferrari θα μπορούσε να δικαιολογήσει μια τέτοια επένδυση, χρεώνοντας ένα υπέρογκο premium, το οποίο οι πλουσιότεροι πελάτες της πιθανότατα θα ήταν πρόθυμοι να πληρώσουν. Ένα νέο μοντέλο με παραδοσιακό λεβιέ θα αποτελούσε επίσης μια ακλόνητη επένδυση, δεδομένης της σπανιότητας ενός τέτοιου γεγονότος.
Οι Προκλήσεις: Γιατί η Ferrari διστάζει;
Η απροθυμία της Ferrari να φέρει πίσω το χειροκίνητο είναι ωστόσο κατανοητή. Η εταιρεία έχει ήδη ένα ανεκτέλεστο υπόλοιπο παραγγελιών που εκτείνεται μέχρι το 2027, μετά τις περσινές πωλήσεις ρεκόρ. Επιπλέον, όταν οι τελευταίες πωλήσεις χειροκίνητου μοντέλου της, ήταν τόσο χαμηλές, είναι κατανοητό να μην θέλει να ξαναμπεί στην παραγωγή το κλασσικό κιβώτιο. Ας μην ξεχνάμε φυσικά πως, τα όλο και πιο προηγμένα συστήματα ασφάλειας και υποβοήθησης οδήγησης καθιστούν τα χειροκίνητα πιο ακριβά στην ανάπτυξη. Οι κανονισμοί εκπομπών ρύπων παίζουν επίσης σημαντικό ρόλο, καθώς τα σύγχρονα αυτόματα είναι γενικά πιο αποδοτικά από τα αντίστοιχα χειροκίνητα. Ακόμα και η Ferrari πρέπει να πληροί τους στόχους εκπομπών του στόλου, όπου κάθε γραμμάριο μετράει, ειδικά στην Ευρώπη.